Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Stjernevejskolens værdigrundlag

Stjernevejskolens målsætning og værdier

 På Stjernevejskolen er det værdifuldt, at

- Alle elever på Stjernevejskolen trives socialt i et pædagogisk og fagligt udfordrende og trygt miljø

Det betyder:

  • at alle elever på Stjernevejskolen trives socialt i et pædagogisk og fagligt udfordrende og trygt miljø

  • at alle elever oplever gensidig respekt og tillid - både mellem børn indbyrdes og mellem børn og voksne

  • at tidssvarende læringsformer med udgangspunkt i bl.a. teorierne om de mange intelligenser og læringsstile er en aktiv del af børnenes hverdag

  • at eleven opøves i at tage medansvar for egen læring fagligt og socialt

- Både tradition og fornyelse vægtes

Det betyder:

  • at der er fælles værdier og holdninger omkring sprog og adfærd, og at dette prioriteres højt

  • at klasse-, forældre- og skole-arrangementer gennem genkendelsens glæde giver positive fælles oplevelser og viderefører skolens kulturelle rødder

  • at det er vigtigt med en bred vifte af undervisningsmetoder, og at der i hverdagen gives tid, ro og rum til fordybelse

  • at den pædagogiske udvikling udspringer af den pædagogiske praksis gennem evaluering og refleksion

 - Åbenhed og dialog fremmes

Det betyder:

  • at hverdagen på skolen - i kraft af gensidig tillid og respekt - opleves tryg for både personale, elever og forældre

  • at der arbejdes på at personale, forældre og elever behandler hinanden respektfuldt i en ligeværdig og hensynsfuld omgangstone

  • at personale, elever og forældre gensidigt er forpligtet til at orientere sig og give relevante informationer

  • at skole og hjem i fællesskab bidrager til fastsættelse af barnets fremtidsmål (kort- og langsigtede)

 - Børnene møder læringsmiljøer, der fremmer læring og sikrer faglighed

Det betyder:

  • der skabes en tryg atmosfære for alle, med udgangspunkt i fælles fodslaw og ansvarlighed

  • at faglighed på Stjernevejskolen betyder fag, herunder også evnen til at argumentere, analysere, drage sammenhænge, konkludere, ræsonnere og fremlægge

  • at der tages hensyn til børnenes individuelle læringsstil og skabes plads til ro og fordybelse i såvel klasse som fællesområder og i  sfoen

  • at vi skaber inspirerende, spændende og fleksible lokaler, som fremmer nysgerrighed, og at stedet afspejler børnenes aktuelle arbejde

 

KLAR til Læring

I Hedensted Kommune vil vi stå på tæer for, at vores børn og unge opnår mest mulig LÆRING. Det vil vi gøre ved at styrke udviklingen af syv kompetencer, som alle er meget vigtige for at opnå læring.

Læs mere om Klar til læring

Hedensted kommunes skolepolitik

Vedhæftet er Hedensted kommune. I øjeblikket er kommune og skoler i gang med at opdatere skolepolitikken.

Læs mere om skolepolitikken

Hedensted kommunes matematikpolitik

Det eneste, der kommer af sig selv, er lommeuld - matematikkens sprog kommer ikke af sig selv. “Tal og algebra”, “geometri og måling”, “statistik og sandsynlighed” kommer heller ikke af sig selv.

Vi ved i dag, at en god talforståelse er en af forudsætningerne for at udvikle gode kompetencer i matematik. Vi ved også, at voksne spiller en aktiv rolle i børns udvikling af de matematiske ord og begreber.

Udvikling af de matematiske kompetencer sker i et samarbejde mellem de voksne og barnet

Link til matematikpolitikken

Hedensted kommunes Politik for Sprog og Læsning

Mælketænder kommer af sig selv – men det gør sproget ikke. Læsning kommer heller ikke af sig selv. 

Vi ved i dag, at et godt sprog er en af forudsætningerne for læsetilegnelsen. Vi ved også, at voksne spiller en aktiv rolle i børns sprogtilegnelse.

Læsetilegnelsen starter længe før barnet starter i skolen.
Sprog- og læsetilegnelsen sker i et samarbejde mellem de voksne og barnet.

Link til politik for sprog og læsning

 

 

 

 

 

Dokumenter

skolepolitik.pdf

Shape Created with Sketch.